PROGRESÍVCI ZNEUŽÍVALI NA KAMPAŇ FB KONTO ZUZANY ČAPUTOVEJ

Progresívne Slovensko malo pri cielení inzercie na Facebooku v rukách aj aktuálne kontaky profilovej stránky prezidentky Zuzany Čaputovej. Ukazuje to napríklad inzerát lídra PS Michala Trubana z tohto týždňa s reakciami Andreja Danka na blokádu parlamentu. V popise cielenia reklamy je uvedené, že okrem iného sa status ukazoval aj fanúšikom stránky prezidentky.

Reklamu je možné takto nastaviť len vtedy, ak disponujete administrátorskými právami k dotyčnej stránke (resp. tá vám prístup ku kontaktom umožnila), čo nám potvrdil aj zamestnanec Facebooku.

Hovorca prezidentky Martin Strižinec v reakcii napísal, že nevedia o takýchto aktivitách. „Pôvodní administrátori facebookového profilu Zuzany Čaputovej boli nahrádzaní postupne novými, v závislosti od toho, ako sa priebežne dopĺňal tím spolupracovníkov prezidentky a odbor komunikácie ,“ napísal. Vyhol sa však odpovedi, kto aktuálne stránku spravuje a či takéto konanie považuje za etické.

Zuzana Čaputová bola podpredsedníčkou a prezidentskou kandidátkou PS. Pri zvolení mala na FB stotisíc sledovateľov. Po víťazstve vo voľbách sa členstva v strane vzdala a sľubovala nadstraníckosť:

„Je dobré, a o to sa budem aj ja usilovať, ak prezident zostáva nadstranícky, ak je skôr zástupcom občanov. Mal by byť reprezentantom občanov, všetkých voličov, byť nad delením na politické subjekty,“ povedala minulé leto pri nástupe do funkcie.

Dnes má na svojej profilovej FB stránke už 183-tisíc fanúšikov. Len bývalý prezident Andrej Kiska ich má z politikov u nás viac.

Kontakty na týchto Čaputovej fanúšikov využila počas kampane strana PS.

„Reklamu na Facebooku cielime na veľké množstvo cieľových skupín, podľa záujmov aj demografických údajov. Používame aj cieľové skupiny z predošlých kampaní PS/SPOLU. Jedným z publík boli aj fanúšikovia stránky Zuzany Čaputovej. Po upozornení sme nášho dodávateľa požiadali o zrušenie cielenia podľa fanúšikov stránky,“ reagovala na naše otázky Silvia Hudáčková, hovorkyňa PS/Spolu.

 

 

Ak však chcete priamo cieliť na fanúšikov stránky prezidentky, ako to robili v PS, museli mať k jej profilu admin prístup. Bez toho môžete cieliť len na demografické či iné všeobecné charakteristiky užívateľov, čo je samozrejme drahšie, resp. menej účinné. Cieliť na stránku prezidentky by teraz nešlo, ani keby ju mali pod kontrolou ešte v minulosti, povedali nám z Facebooku.

Pri inej inzercii lídra PS Michala Trubana bola zase FB reklama cielená na FB fanúšikov jeho knihy o podnikaní Support, vydanej v roku 2016. Aktuálne ich má 1100. Smernica GDPR, resp. zákon na ochranu osobných údajov zakazuje, aby kontakty získané na jeden (povedzne nepolitický) účel boli používané na niečo iné.

Koalícia PS/Spolu minula na inzerciu na Facebooku počas volebnej kampane viac ako ktorákoľvek iná strana. Doteraz to bolo už 250-tisíc eur.

Schopnosť cieliť reklamu na toho správneho človeka je pre marketérov lukratívna vec. Už len cena jedného získaného sledovateľa sa pre nich pohybuje od niekoľko centov po desiatky eur, v závislosti od jeho či jej charakteristík.

Michal Truban ašpiruje na pozíciu digitálneho lídra v budúcej vláde.

Nekalé získavanie kontaktov ľudí vrátane údajov o ich preferenciách na reklamné účely bolo predmetom viacerých škandálov. Najznámejším je kauza firmy Cambridge Analytica z predošlých prezidentských volieb v USA.

Facebook preto postupne rozšíril možnosť svojich užívateľov zistiť, prečo dostávajú na obrazovku akurát daný inzerát. Aj vy tak môžete spraviť kliknutím na tri bodky pri inzerátoch vpravo hore a potom na položku Why am I seeing this ad). Od minulého roka tak každý vidí, ako bola reklama zacielená, resp. odkiaľ má inzerent vaše dáta.

(gs)

Zverejnené: 24. 2. 2020
Táto stránka využíva cookies. V prípade, že nesúhlasíte s ukladaním súborov cookies na Vašom zariadení, opustite, prosím, túto stránku.
Ochrana súkromia