MKS: VEĽKÁ KAMPAŇ, NÍZKA TRANSPARENTNOSŤ

„Nový začiatok, nová politika,“ hlásia slogany na stránke Maďarskej komunitnej spolupatričnosti (MKS), novej maďarskej strany. Tesne pred voľbami vytvorená maďarská strana, ktorá v poslednom prieskume Focusu dosiahla 4,3 percentnú podporu, však do novej formy politiky nezaradila transparentnosť.

Dve tretiny z jej doterajších výdavkov 130-tisíc eur šlo podľa výkazov volebného účtu na neexistujúce firmy. Včera strana poslala 50-tisíc eur bez opisu predmetu na konto „Info House“. Takáto firma na Slovensku neexistuje. Podobne v minulých týždňoch z volebného účtu strany šlo v troch položkách takmer 35 tisíc eur firme H+K Plus sro (opäť bez popisu účelu), a ani pod týmto názvom nikto na Slovensku nepodniká.

Po našich dopytoch hovorca SMK (bývalá koaličná strana, ktorá je súčasťou novej partaje) Róbert Králik priznal, že došlo k chybnému vyplneniu platobného príkazu. Skutočným príjemcom peňazí je vraj nitrianska firma Inhouse Media. Táto spoločnosť podniká pod týmto menom len od polovice decembra, keď sa premenovala z doteraz spiacej eseročky APISEL (tržby v roku 2018=0 eur, predtým do 5500 ročne). Kontrolovať ju majú ľudia z prostredia Maďarského fóra, ďalšej strany novej maďarskej koalície.

V prípade H + K vraj tiež šlo o omyl a skutočným dodávateľom je eseročka H & K Plus sídliaca v rodinnom dome v obci Horné Saliby, ktorej spoločníčkou je aj tajomníčka z ústredia SMK Hajnalka Varga. Firma vznikla v apríli minulého roka. V SMK nám vysvetlili že šlo o tlač a distribúciu volebných novín.

Použitie neexistujúcich dodávateľov zásadne popiera funkciu transparentných účtov, ktorým má byť schopnosť overiť kampaňové výdavky v praxi.

Nízka transparentnosť je o to problémovejšia, že MKS plánuje celkovo štvrtú najväčšiu volebnú kampaň – podľa manažéra SMK Lászlóa Kocúra by mala dosiahnuť sumu až 900-tisíc eur.

Najväčšiu časť – pol milióna eur – podľa neho do kampane vloží práve SMK a po 200-tisíc eur dodá Maďarské fórum a Spolupatričnosť. Kampaň je podľa neho financovaná z pôžičiek, no materské strany na svojich web stránkach o nich doteraz neinformujú, aj keď im zákon ukladá povinnosť urobiť tak do 30 dní od prijatie pôžičky.

Najväčšiu pôžičku, 300-tisíc eur už vraj strane požičal podnikateľ Dezider Németh, ktorý by mal dodať aj zvyšných 200-tisíc eur. Podľa volebného účtu MKS už strane prispelo viacero čelných predstaviteľov tejto novej maďarskej strany.

Dezider Németh je spoluvlastníkom firmy Németh Lift sídliacej v Štvrtku na Ostrove, ktorá sa zaoberá výrobou a montážou výťahov. Spoločnosť dosiahla v roku 2018 tržby vo výške 1,29 eur a zaknihovala si takmer 123-tisícovú stratu (finstat.sk). Podnikateľ nie je členom strany.

Spoločnosť Inhouse media zabezpečuje reklamu pre nominantov Maďarského fóra – bilboardy, letáky, plagáty, reklamné predmety, podujatia, okrem kampane na sociálnych sieťach, uviedol Transparency predseda tejto strany Zsolt Simon.

Podľa toho nominanti Maďarského fóra prispejú na transparentný účet MKS sumou 200-tisíc eur a to formou pôžičiek, z ktorých bolo zatiaľ splatených 149-tisíc eur. „Z tejto čiastky 100-tisíc eur ostane na spoločnú kampaň a 100-tisíc eur sa použije na kampaň pre jednotlivcov,“ ozrejmil Simon.

Výdavok v objeme 50.000 eur smerovaný do agentúry Inhouse media je podľa neho predfaktúra, pričom v priebehu januára bude vystavená ostrá faktúra aj s rozpisom.

(gs, kos)

 

 

 

 

Zverejnené: 9. 1. 2020
Táto stránka využíva cookies. V prípade, že nesúhlasíte s ukladaním súborov cookies na Vašom zariadení, opustite, prosím, túto stránku.
Ochrana súkromia