KAMPAŇ NOVEJ PREZIDENTKY BOLA AŽ TRETIA NAJDRAHŠIA, PREDBEHLI JU ŠEFČOVIČ AJ MISTRÍK

Pamätáte sa, ako tesne pred druhým kolom volieb eurokomisár Maroš Šefčovič označil kampaň jeho súperky Zuzany Čaputovej ako „najdrahšiu kampaň v histórii“? Ako sme upozornili už vtedy, nebola to pravda (Kiskova bola výrazne drahšia).

Dnes sú však známe aj celkové oficiálne čísla zo správ samotných kandidátov a strán, ktoré ich podporovali. Absolútne najdrahšou kampaňou týchto volieb bola tá – Šefčovičova. Minul 764 tisíc, teda o 114 tisíc eur viac ako budúca prezidentka Čaputová. Necelých 700 tisíc dal na kampaň Róbert Mistrík, ktorý odstúpil ešte pred prvým kolom.

Ako vidno z obrázku, Šefčovič si zo všetkých kandidátov najviac nechal platenie faktúr až po voľbách – opticky tak do volieb vyzeral jeho transparentný účet ako relatívne chudobný a eurokomisár mohol zavádzať, ako je jeho súperka kandidátom veľkých peňazí. Neplatí tak ani často používaný argument, že o novom prezidentovi rozhodli peniaze. Dve najdrahšie kampane práveže vyšli naprázdno.

 

„Nepovažujem tento záver za férový a korektný. Viacerí kandidáti spustili billboardovú aj online kampaň niekoľko mesiacov pred jej oficiálnym začiatkom, a preto moja kampaň jednoznačne nemohla byť najnákladnejšia,“ ohradil sa v stanovisku pre Transparency Maroš Šefčovič.

V reakcii na spravodajský príspevok TV Markíza eurokomisár na sociálnej sieti ďalej napísal, že je potrebné porovnať všetky výdavky na kampaň vrátane tých mimo oficiálnej časti alebo tých, ktoré neboli priznané ako tretia strana.

„Zároveň na rozdiel od iných kandidátov som nemal žiadne výdavky na kampaň v roku 2018. Pani Čaputová na svojom transparentnom účte deklaruje výdavky za rok 2018 vo výške 234.926,87 EUR, pričom nie je jasné, v akej miere ich Transparency International Slovensko zahrnula do nákladov na kampaň. Na záver, považujem za vysoko tendenčné, že sa niektoré médiá snažia vytvoriť o mne mediálny obraz netransparentnosti. Ako člen Európskej komisie som presadil v Bruseli zavedenie registra transparentnosti a už vyše 10 rokov dodržiavam jeden z najprísnejších etických kódexov,“ doplnil.

 

 

Transparency následne upozornila, že samotné výdavky na kampaň si Šefčovič podľa jeho transparentného účtu platil tak, že oproti ostatným kandidátom najväčšiu časť splatil po voľbách, a tak opticky do volieb vyzerala jeho kampaň oveľa menšou, než v skutočnosti bola. Navyše, kým Čaputová na účte uvádzala podrobné položky výdavkov a platila ich takmer denne, Šefčovič a jeho podporovatelia poslali firme hovorcu Smeru spolu 340 tisíc eur, skoro polovicu celkových výdavkov a teda sa nijako nedá odkontrolovať, či tie výdavky sedia s realitou v teréne (koľko FB, koľko bilbordov, koľko mítingov a kde?). „Doteraz netušíme, či tie MDŽ mítingy boli niekde vyúčtované alebo nie (ani hovorca Smeru nám tiež nič nevysvetlil),“ uviedla organizácia na sociálnej sieti.

Keďže štát si po skončení kampane pýta od kandidátov len 8 čísel, poslala Transparency všetkým kandidátom podrobnejší formulár s desiatkami otázok. Vyplnený  ho poslali len Z. Čaputová, B. Bugár, F. Mikloško a B. Tauchmannová. Dokumenty sú zverejnené na tomto webe v záložkách kandidátov Majetkové priznania.

 

Obr.: Ukážka zo správy o prostriedkoch vynaložených na kampaň, ktorú bola ochotná vyplniť  kandidátka Z. Čaputová a ďalší traja kandidáti pre Transparency.

 

V odpovedi pre Šefčoviča Transparency pripomenula, že zahrnula do výdavkov kandidátov aj výdavky v roku 2018. Aj štát si od kandidátov pýtal výdavky už od polovice júla 2018 – podľa tejto metodiky je rozdiel nákladov Šefčovič-Čaputová plus 114 tisíc pre Šefčoviča. Čaputová ohlásila kampaň a zriadila si transparentný účet koncom mája 2018. V úvode kampane do polovice júla minula na účte 14 tisíc eur, čiže nijako to nemení poradie výdavkov.

 

Oproti štátu spravila Transparency aj iné porovnanie – nie to, čo kandidáti pošlú vo formulári štátu, ale to, čo reálne pretieklo cez ich transparentné účty, a to úplne od začiatku kampaní. Tieto čísla bolo treba prácne čistiť (sú tam transakcie medzi kandidátmi a tretími stranami, rôzne vratky, atď. Táto metóda je v niečom dôveryhodnejšia, ale v niečom aj nepresnejšia – chýbajú tzv. nefinančné výdavky (pro bono služby) a napríklad Čaputová zverejňovala na svojom účte aj výdavky, ktoré štát nežiada platiť z účtov (ochranka, volebná noc). Ale aj touto kontrolou vychádza, že Šefčovič mal najdrahšiu kampaň, a to o zhruba 20 tisíc pred Čaputovou a 35 tisíc pred Mistríkom (graf na http://volby.transparency.sk/prezident2019/).

Zverejnené: 6. 5. 2019
Táto stránka využíva cookies. V prípade, že nesúhlasíte s ukladaním súborov cookies na Vašom zariadení, opustite, prosím, túto stránku.
Ochrana súkromia