KAMPAŇ PS/SPOLU PREKROČILA DVA MILIÓNY, PREDBEHLA SMER

Ako prvá sa cez hranicu dvoch miliónov eur dostala koalícia strán PS/Spolu. V oficiálnej predvolebnej kampani minula už 2,12 milióna eur a tento týždeň vo výdavkoch predstihla najsilnejšiu vládnu stranu Smer-SD (1,93 mil. eur). V PS/Spolu mali obzvlášť silné výdavky na Facebooku. Minuli tam takmer 75-tisíc eur, čo sú najmohutnejšie facebookové výdavky za sedem dní ktorejkoľvek strany vôbec. Koalícia promovala najmä svoj blokačný postoj v parlamente.

V PS/Spolu pritom ešte v októbri odhadovali, že ich kampaň – bez individuálnych kampaní kandidátov – neprekročí 1,3 milóna eur (pôvodne sme v statuse mylne uvádzali, že šlo celkové plánované výdavky). Túto sumu však postupne navýšili o dvestotisíc eur. Zvyšného viac ako polmilióna si hradia cez dary strane samotní kandidáti. Pôvodný zámer mať reklamu iba na veľkých plochách prehodnotili a napokon k nim dokupovali aj menšie. Posledný mesiac kampane má tak koalícia popri 10 bigbordoch a 14 megabordoch aj 1017 bilbordov. Cena jej februárovej outdoorovej kampane je 224-tisíc eur.

Detaily kampane Smeru nie sú dostupné, keďže na rozdiel od PS/Spolu strana Roberta Fica odmieta transparentnosť volebných výdavkov.

K čelu poradia sa prudko doťahuje hnutie OĽaNO. Matovičovci kraľujúci opozícii v posledných prieskumoch vo februári už viac ako strojnásobili výdavky na svoju predvolebnú kampaň (nárast z 526-tisíc eur na začiatku mesiaca na aktuálneho 1,8 milióna eur).

 

 

Oproti pôvodným očakávaniam kampaň zvyšovali aj ďalšie strany. Za ľudia bývalého prezidenta Andreja Kisku plánovali pôvodne kampaň za 900-tisíc eur, aktuálne minuli už o tretinu viac (1,27 milióna eur). Podobne strana SaS plánovala oficiálnu kampaň vo výške 1,2 milióna eur, v súčasnosti pritom minula už 1,36 milióna eur.

Cez miliónovú hranicu sa dostali tento týždeň už aj strany Most-Híd a SNS (obe 1,07 milióna eur). Tento prah atakuje aj strana Vlasť Štefana Harabina (943-tisíc eur), ktorá napríklad tento týždeň nakúpila televíznu reklamnú kampaň za 102-tisíc eur.

Aktuálny vývoj však neznamená, že PS/Spolu minie na voľby najviac. Platenie faktúr závisí od dohody s dodávateľmi a volebný účet tak nemusí odrkadľovať presný stav v teréne. V prezidentských voľbách si napríklad až tretinu svojich výdavkov nechal na splatenia až po voľbách kandidát Smeru Maroš Šefčovič. Smer má na volebnom účte vložených ešte 643-tisíc, ďaleko najviac zo všetkých strán.

Strany doteraz celkovo na oficiálnu kampaň pred parlamentnými voľbami minuli už 15 miliónov eur. Finálny účet budeme poznať až koncom marca, do kedy musia strany vyúčtovať cez svoje transparentné účty úplne všetky výdavky.

(kos)

Zverejnené: 24. 2. 2020
Táto stránka využíva cookies. V prípade, že nesúhlasíte s ukladaním súborov cookies na Vašom zariadení, opustite, prosím, túto stránku.
Ochrana súkromia