Podľa čísel agentúry Focus sú Kotlebovci doterajším víťazom kampane, keď od novembra stúpli ich preferencie z 10% na takmer 14%, kým ostatní s výnimkou Oľano stagnujú či dokonca klesajú. Na čo vlastne míňa táto strana peniaze v kampani?
- Kotlebovci zatiaľ minuli 460 tisíc eur, čo je doteraz siedma najmenšia kampaň medzi stranami. S vysokou pravdepodobnosťou bude mať ĽSNS jasne najlacnejšiu (!!!) kampaň zo všetkých strán, ktoré sa dostanú do parlamentu.
- Dve tretiny z minutých peňazí dali Kotlebovci na bilbordy. V decembri ich mali 446 po celkom Slovensku. Hlavnými motívmi sú mobilizačné výzvy typu „Postavíme Slovensko opäť na nohy“ a „Prestaňte sa báť.“
- Druhou najväčšou položkou v rozpočte sú volebné tlačoviny, na ktoré dala strana už 75-tisíc eur. Obsahom sú typické témy strany – rómska kriminalita, údajný ekonomický a sociálny úpadok po roku 1989, korupcia či zlá EÚ.
- S reklamou na Facebooku začali až v januári a zatiaľ na ňu minuli len 2000 eur. To je suma, ktorú dá Smer na online reklamu za jedno doobedie a PS/Spolu či Vlasť za jeden deň. Nik z reálnych kandidátov na parlament nedáva do Facebooku/Youtubu tak málo ako ĽSNS.
- Čo však strana má už dlhšiu dobu sú aktívni členovia či prívrženci. Vyhlásenia strany sú tak nadpriemerne zdieľané aj napriek minime reklamy. Podľa záverečných správ volieb mala ĽSNS vo všetkých posledných voľbách zo všetkých strán jasne najväčšiu sumu rôznych nefinančných darov ako prenájom a organizácie volebných akcií, tlač letákov a dokonca aj kúpa bilbordov od desiatok priaznivcov. V minuloročných prezidentských voľbách dosiahla takáto podpora hodnotu 56 tisíc eur.
- Veľmi vplyvné sú aj názorovo blízke médiá či ich ľuďmi vlastnené médiá. Z tých prvých hrajú prím Hlavné správy, ktoré podľa decembrového prieskumu Focusu pre Transparency sleduje aspoň raz týždenne 16% ľudí (menej často ďalších 13%), a väčšina ich čitateľov by web odporučila aj iným. Sú to takmer totožné čísla, aké dosahuje s „breaking news“ plný Denník N.
- Terénnu prácu strany vidieť v obsahu sponzorovaných statusov na Facebooku – väčšina výdavkov nešla na videá, ako u iných strán, ale do pozvánok na dennodenné stretnutia s voličmi.
- S volebnými akciami môžu súvisieť aj veľké hotovostné výbery z ich volebného účtu – dokopy takto z neho vybrali už 37,5 tisíc eur, viac ako všetky ostatné strany dokopy. Na čo slúžia naisto nevieme – Kotlebovci to odmietli vysvetliť. Otázky nad transparentnosťou financovania ich kampane máme ale aj preto, lebo doteraz majú na účte len sedem faktúr za prenájom priestorov, hoci od začiatku kampane podľa ich pozvánok už absolvovali desiatky akcií v prenajatých obecných budovách.
- Podľa nášho odhadu má aktuálne ĽSNS majetok vo výške dvoch miliónov eur. Ak sa potvrdia ich doterajšie preferencie aj pri voľbách o mesiac, získajú zhruba desať miliónov eur v štátnych príspevkoch pre ďalšie štyri roky. Poľahky sa tak stanú po Smere druhou najbohatšou politickou stranou na Slovensku…
Podrobnejšie o tom píšeme v našej novej analýze kampane Kotlebovcov na https://transparency.blog.sme.sk/…/co-je-za-uspechom-kampan…
(gs)
Podporte našu kontrolu financovania kampaní, aby sme mali #TransparentneVolby: