AKO SPRÁVNE OZNAČOVAŤ POLITICKÉ REKLAMY?

Či už ide o bilbordy, tlačoviny, suveníry alebo online reklamu, zákon ukladá povinnosť označiť objednávateľa (platiteľa) reklamy tak, aby občan vedel identifikovať stranu, ktorá kampaň vedie. Aj keď to samozrejme z obsahu reklamy býva dosť jasné. Viacerí ste nám poslali tipy na Facebookovú reklamu, kde ale platiacimi bola uvedená nejaká firma, prípadne meno človeka, či už kandidáta alebo iné meno.

Podľa Evy Chmelovej z odboru volieb ministerstva vnútra to nie je správny postup – všade má byť podľa nej označená politická strana ako platiteľ. Keďže od leta už volebný zákon nepovoľuje tretie strany, nik iný mimo politických strán kampaň viesť a ani platiť nemôže. Inak vzniká riziko, že takto vedené kampane budú mimo účtovníctva strán, a teda budú nepriamo navyšovať reálne výdavky strán v kampani.

My sme s vašou pomocou zaznamenali nesprávne označenú online reklamu už u dvanástich politikov z ôsmich rôznych strán. Videli sme ju u Petra Pellegriniho, Roberta Fica, Ľuboša Blahu a Erika Tomáša zo Smeru, Juraja Hipša a Dávida Deja (Progresívne Slovensko/Spolu), Józsefa Nagya (Maďarská komunitná spolupatričnosť), Ábela Ravasza a Rigóa Konráda (obaja Most-Híd), Karola Farkašovského (SNS), Jarmily Halgašovej (SaS), Michala Hanica (Vlasť) ako aj Eduarda Chmelára (Socialisti).

Dobrou správou je, že sa im to poväčšine stávalo na začiatku kampane, šlo len o desiatky či maximálne stovky eur vo výdavkoch a neskôr aj títo politici začali označovať reklamy korektne. Jedinými kandidátmi, ktorí aj naďalej označovali platenú reklamu nesprávne aj v decembri, boli Dej (PS), Halgašová (SaS) a Hanic (Vlasť) a všetci spomínaní politici maďarských strán. (EDIT: U Deja aj Halgašovej boli výdavky za prácu sprostredkovateľských agentúr už aj uhradené na príslušných straníckych účtoch).

Za takéto zlé označovanie reklám budeme daným stranám primerane znižovať známky za transparentnosť ich kampaní.

 

Doplnené po vysvetleniach strán (2.1.):

 

Strana SaS vysvetlila, že v prípade nesprávne označenej reklamy jej kandidátky Jarmily Halgašovej išlo o pochybenie spoločnosti, ktorú si strana najala na spravovanie sociálnych sietí a politickej reklamy. Najatý dodávateľ služieb nesprávne označil platenú reklamu kandidátky na sociálnej sieti.

„Prvá dve reklamy boli spustené 10.12.2019. Na základe zistenia nesprávneho údaju v reklame bola spoločnosť požiadaná o okamžitú nápravu, čo aj okamžite vykonala. SaS následne spoluprácu so spoločnosťou ukončila s okamžitou platnosťou,“ priblížil manažér volebnej kampane SaS Branislav Masarovič.

Masarovič doplnil, že nesprávne označená reklama bola hradená z transparentného účtu strany SaS určeného na vedenie volebnej kampane pre voľby do Národnej rady SR 2020. Ďalšie reklamy Halgašovej na Facebooku boli už označené správne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obr. Pôvodná chybne označená politická reklama kandidátky SaS Halgašovej a tá istá reklama po neskoršej korekcii.

 

V prípade sponzorovaných statusov Dávida Deja bol ako platca uvádzaný dodávateľ reklamy – agentúra GoUp, objednávateľom však bola zakaždým strana Progresívne Slovensko, objasnila Lucia Popadičová z volebného tímu strany. Doplňujúca informácia o platcovi, ktorú implementoval Facebook podľa nej hovorí o tom, z ktorého bankového účtu peniaze odchádzajú a nemusí korešpondovať s bankovými dátami platiteľa reklamy – strany.

Za reklamu Deja v končenom dôsledku platilo Progresívne Slovensko. Pri platbe z 20.12. je v poznámke na transparentnom účte uvedené, že ide o správu reklamných kampaní na FB pre kandidáta Dávida Deja. Samotná reklama vždy obsahovala údaje o objednávateľovi a dodávateľovi politickej reklamy, ako to vyžaduje volebný zákon.

(gs, kos)

Obr. Politická reklama kandidáta Progresívneho Slovenska Dávida Deja a s ňou súvisiaca platba na transparentnom účte strany.

 

 

Podporte sledovanie transparentnosti financovania predvolebných kampaní, nech máme #TransparentneVolby.

Zverejnené: 27. 12. 2019
Táto stránka využíva cookies. V prípade, že nesúhlasíte s ukladaním súborov cookies na Vašom zariadení, opustite, prosím, túto stránku.
Ochrana súkromia