KOTLEBOVCI SKRYTO PLATIA REKLAMU NA FACEBOOKU

Na včerajší (utorok, 10.12. 2019) predvolebný míting v petržalskom Dome kultúry Lúky pozývala ĽSNS prostredníctvom plateného statusu na Facebooku dva dni predtým, ukazuje archív inzercie sociálnej siete. Kotlebova strana pritom tvrdí, že do propagácie na sociálnej sieti neinvestuje a žiadne výdavky na Facebook ani nemá na svojom transparentnom účte.

V statuse je uvedené, že reklamu zaplatil Tomáš Špaček, 23-ročný študent z Bratislavy, ktorý za kotlebovcov kandiduje z 53. miesta. Podľa zákona však predvolebnú kampaň môžu platiť len kandidujúce strany.

Keď sme sa na problém strany spýtali, hovorca strany Ondrej Ďurica to vysvetlil takto: „Vami uvedenú reklamu na Facebooku zaplatil pán Špaček z vlastných prostriedkov, túto nám však následne poskytol na základe zmluvy o poskytnutí bezodplatného plnenia.“ Zmluvu nám odmietol sprístupniť, vraj ju poskytnú výlučne štátnym kontrolným orgánom.

 

Sponzorované statusy ĽSNS v sociálnej sieti Facebook platené Tomášom Špačekom. Zdroj: Facebook Ad Library.

Zákon naozaj umožňuje stranám, aby prijímali takzvané bezodplatné plnenia. V prípade predvolebnej kampane k parlamentným voľbám je ich strana povinná evidovať a zarátať do celkového volebného limitu 3 milióny eur. Na transparentnom účte potom takúto podporu kampane nevidno – strana ju vyčísli až v povolebnej záverečnej správe pre štát. Bezodplatné plnenia využívajú strany pri predvolebnej kampani len okrajovo na špeciálne prípady, napríklad, aby do výdavkov zahrnuli zľavy, ktoré dostali pri nákupe tovarov a služieb.

Vysvetlenie ĽSNS odporuje duchu zákona. Dotiahnuté ad absurdum by takýmto spôsobom strany vôbec nemuseli viesť vlastné kampane a zakladať účty, pretože jednotliví darcovia im môžu v kalendárnom roku podarovať formou daru alebo bezodplatného plnenia každý až 300-tisíc eur. Takúto kampaň mimo transparentného účtu by občania nemali ako skontrolovať.

Ide o druhý prešľap tejto strany, ktorá už koncom novembra uskutočnila podozrivý vysoký hotovostný výber z transparentného účtu v sume 26-tisíc eur. Rozhodli sme sa obrátiť s podnetom na Štátnu komisiu pre voľby a kontrolu financovania.

P.S. Podporte našu kontrolu financovania volebnej kampane pre #TransparentneVolby na https://transparency.sk/volby/

Zverejnené: 11. 12. 2019
Táto stránka využíva cookies. V prípade, že nesúhlasíte s ukladaním súborov cookies na Vašom zariadení, opustite, prosím, túto stránku.
Ochrana súkromia