NAJTRANSPARENTNEJŠIE ODŠTARTOVALI KAMPAŇ SaS A PS-SPOLU

Transparency spúšťa kampaň na kontrolu férovosti parlamentných volieb 2020

Najlepšiu predvolebnú kampaň z hľadiska transparentnosti vedú zatiaľ strana SaS a koalícia strán PS/Spolu. Naopak, najmenej transparentnou je doteraz kampaň vládneho Smeru-SD. Vyplýva to z hodnotenia Transparency International Slovensko, ktorej experti sa pozreli na volebné kampane dvanástich preferenčne najsilnejších politických strán kandidujúcich v parlamentných voľbách 2020.

SaS a PS/Spolu mali počas prvého mesiaca kampane kvalitný transparentný účet s dobre čitateľným a podrobným rozpisom kampaňových výdavkov. Prvenstvo im zabezpečil fakt, že iba ich lídri boli ochotní vyplniť podrobné majetkové priznanie Transparency a doložiť ich kópiami svojich daňových priznaní. Dokumenty sú zverejnené na stránke venovanej monitoringu parlamentných volieb: http://volby.transparency.sk/parlament2020/.

 

Predseda strany a volebný líder SaS Richard Sulík ponúkol v majetkovom priznaní okrem prehľadu príjmov za uplynulé tri roky v celkovej výške 307-tisíc eur aj podrobný opis nehnuteľného majetku s  odhadnutou trhovou hodnotou cez 1,36 milióna eur (tri byty v Bratislave + dom v Zlatých Moravciach).  Líder PS/Spolu Michal Truban zverejnil, že za posledné štyri roky zarobil dokopy 446-tisíc eur a podrobne opísal svoj byt v Bratislave s trhovou hodnotou 600-tisíc eur.

Priemerné známky

Podobne, ako to súčasná prezidentka Zuzana Čaputová urobila prezidentských voľbách, sú teraz Richard Sulík a Michal Truban prvými politikmi v parlamentných voľbách, ktorí boli ochotní zverejniť detaily svojich majetkov a príjmov, vrátane zaplatených daní.

Väčšina strán získala priemerné známky. Predseda KDH Alojz Hlina na straníckom webe deklaruje, že strana celú kampaň financuje z jeho pôžičky vo výške 700-tisíc eur. Neposkytol však svoje majetkové ani daňové priznania.  Zaslanie majetkového priznania Transparency pôvodne prisľúbil aj predseda Za ľudí Andrej Kiska, ani on to však neurobil. Jeho strana navyše minula polovicu doterajších volebných výdavkov na neznámom mieste (výdaj na bilboardy za 63-tisíc eur bez označenia príjemcu v transparentnom účte).

ĽSNS dojem z dobre vedeného účtu pokazila hotovostným výberom vysokej sumy 26-tisíc eur s neznámym účelom využitia.  Dobrá voľba prijala na svoj transparentný účet až 220-tisíc eur (všetky doterajšie príjmy) od neidetifikovateľného darcu. Slabé hodnotenie sme udelili  aj strane Sme rodina, ktorá mala za november na transparentnom účte len tri výdavky, z ktorých najväčší smeroval na neznámy účet (neoznačený príjemca).

Najhorší Smer

Najnetransparentnejšie zatiaľ vedie svoju kampaň strana Smer-SD. Najsilnejšia vládna strana presunula svoju kampaň kompletne do agentúr, čím znemožnila komukoľvek odkontrolovať volebné výdavky, a tým de facto poprela účel transparentných účtov, ktoré pritom sama v roku 2014 legislatívne zaviedla. Smer nebol ochotný zverejniť ani majetkové či daňové priznanie svojho lídra Petra Pellegriniho (jeho priznanie, tak ako u iných verejných funkcionárov, nie je na stránke Národnej rady dostatočne podrobné).

Práve Smer je stranou, ktorá dosiaľ poslala na svoj volebný účet absolútne najväčšiu sumu – až 2,5 milióna eur. Smer tiež vedie aktuálne poradie vo veľkosti doteraz preinvestovaných výdavkov v kampani (hoci nie je jasné, koľko z nich už bolo reálne minutých v teréne). Z volebného účtu minul už takmer milión eur.  Celkovo zatiaľ najväčšie strany vykázali na volebných účtoch tri milióny vo výdavkoch.

Transparency v rámci hodnotenia vyzvala politické strany k dobrovoľnému záväzku, aby
po voľbách zverejnili oveľa podrobnejšie vyúčtovanie volebnej kampane než vyžaduje súčasný zákon. Zatiaľ to prisľúbili urobiť len strana Za ľudí, KDH a koalícia PS/Spolu.

Cieľom volebného monitoringu Transparency je motivovať súperiace politické strany
k férovému vedeniu kampaní
. Pomáha občanom zistiť podrobné a ľahko dostupné informácie o politických stranách, ich programe, financovaní, majetkoch lídrov či zložení volebných tímov. Transparency spraví druhé kolo rebríčka, ktorý zhodnotí priebeh už väčšiny kampane, koncom januára 2020.

Monitoring Transparency bude kompletne financovaný z darov občanov
Transparency dnes spúšťa kampaň, v ktorej môžu sami občania podporiť overovanie darcov či nákup exkluzívnych reklamných dát o kampaniach v pre Slovensko kľúčových voľbách 2020. Taktiež vyzývame občanov k zasielaniu podnetov na akékoľvek porušenie zákonov týkajúcich sa volieb. Podobný dohľad zo strany Transparency pomohol urobiť z tohtoročných prezidentských volieb dosiaľ najtransparentnejšiu volebnú súťaž v histórii Slovenska.

 

V prípade otázok prosím kontaktujte:
Ľuboš Kostelanský, analytik Transparency, lubos.kostelansky@transparency.sk, 0948 003 625, Gabriel Šípoš, riaditeľ Transparency, sipos@transparency.sk, 0905 613 779

Hodnotenie transparentnosti kampaní aj s podrobnými zdôvodneniami nájdete na podstránke TIS venovanej prezidentským voľbám: http://volby.transparency.sk/parlament2020/

 

Celá tlačová správa

 

Zverejnené: 5. 12. 2019
Táto stránka využíva cookies. V prípade, že nesúhlasíte s ukladaním súborov cookies na Vašom zariadení, opustite, prosím, túto stránku.
Ochrana súkromia