Čaputová udržala transparentnosť kampane, Šefčovič a Harabin sa zhoršili

Tesne pred prvým kolom prezidentských volieb sme sa opäť pozreli na transparentnosť kampaní kandidátov. Základným zistením je, že väčšia polovica (7 z 13) z nich sa za tri týždne mierne zhoršila a nepodarilo sa im udržať ich štandard so začiatku kampane. Pre troch kandidátov – Štefana Harabina, Ivana Zuzulu a Juraja Zábojníka to znamená aj prepad v opakovanom hodnotení na nižšie priečky rebríčka transparentnosti kampaní. Mierne sa zlepšili naopak Bohumila Tauchmannová a Milan Krajniak, ktorí zapracovali na svojich transparentných účtoch.

Žiaden z menej transparentných kandidátov nevyužil príležitosť vyplniť dodatočne naše majetkové priznanie, či zaslať kópie daňových priznaní. Známky sme o jeden stupeň zhoršili siedmim kandidátom za spôsob vedenia transparentného účtu, keď je aj na konci kampane stále stručný, málo podrobný alebo máme pochybnosti o úplnosti deklarovaných výdavkov. Napríklad Maroš Šefčovič nám nevysvetlil, či a akým spôsobom má na svojom transparentnom účte vykázané mítingy Smeru k MDŽ, ktorých sa zúčastňoval.

Najvyššie hodnotenie sa podarilo udržať Zuzane Čaputovej, ktorá vedie najtransparentnejšiu prezidentskú kampaň. Aj napriek značnému finančnému objemu, účtuje výdavky na dennej báze a najpodrobnejšie zo všetkých kandidátov. Nevyužíva zálohové platby do agentúr, ktoré by jej kampaň zneprehľadnili. Iniciatívne nám dokonca umožnila nahliadnuť do jej účtovníctva a skontrolovať doterajšie výdavky.

 

 

Kvalitu jednotlivých prezidentských kampaní ilustrujú aj údaje o priemernej platbe jednotlivých kandidátov. Zuzana Čaputová má aktuálnych 447-tisíc eur na výdavkovej strane v transparentnom účte rozpísaných na celkom 624 platieb. V priemere cez jednu platbu odosiela 624 eur, čo je po Marianovi Kotlebovi najmenej zo siedmich nami podrobnejšie sledovaných kandidátov.  Naopak, Šefčovič, ktorý zatiaľ minul sám 207-tisíc eur, má túto sumu rozpísanú iba do 21 položiek. Jeho priemerná platba je až 9869 eur.

 

 

Zmeny v opakovanom hodnotení sa týkali vedenia transparentných účtov. Tu je metodika, ako sme k známkovaniu pristupovali:

1        Kandidát podrobne účtuje na transparentnom účte kampaň, položky sú úplne popísané

2       Kandidát vedie kampaň na transparentnom účte menej podrobne, položky sú správne označené

3       Kandidát presúva významné prostriedky do agentúrneho prostredia, jeho kampaň je tak nečitateľná

4       Kandidát neoznačuje správne položky, chýbajú tak základné údaje o príjemcoch alebo účele platby

5       Kandidát nepoužíva transparentný účet aj napriek tomu, že evidentne vedie kampaň

 

Zverejnené: 13. 3. 2019
Táto stránka využíva cookies. V prípade, že nesúhlasíte s ukladaním súborov cookies na Vašom zariadení, opustite, prosím, túto stránku.
Ochrana súkromia